Användningen av nyckelband

the-use-of-lanyardsNyckelband förekommer i olika färger, längder och varianter. Grundtanken med dem är att de ska ha funktionen att samla alla nycklar på en plats, samtidigt som man undviker att blanda ihop nycklar eller tappa bort dem. De har också den smidiga funktionen att man ska kunna bära runt sina nycklar och på det viset undviker att glömma nycklarna samtidigt som man enklare kan hitta dem. Detta gör en skillnad ifrån när man kanske har nycklarna liggandes i väskan och måste leta fram dem vid behov. Att behöva rota fram sina nycklar ur väskan eller påsen kan både vara stressigt och irriterande speciellt när de behövs på direkten.

Beroende på nyckelband kan de till exempel hängas runt halsen, klämmas fast på fram- eller bakfickan samt hängas på mobilen. Längd och storlek varierar beroende på nyckelband men tanken är alltid att samla sina nycklar på en plats. När det gäller designen kan denna också variera alltifrån företags logotyper och personlig design till kända märken. Av denna anledningen kan de också användas som en snygg accessoar.

Vissa företag använder nyckelband för att marknadsföra sig eftersom de är funktionella och av denna anledningen används de flitigt av människor. Detta innebär att marknadsföringen av företaget sker på ett mer effektivt sätt då dess logotyp syns mer bland människor. I de flesta fallen brukar de delas ut till människor gratis så att dessa i sin tur marknadsför ett företag, ett visst märke eller en vara på ett effektivare sätt. Nyckelband som delas ut brukar ha företagets logotyp samt en reklamfras. Att den sistnämnda används har en psykologiskt innebörd då människor tenderar att enklare minnas företag genom korta men betydelsefulla fraser.

Personligt designade nyckelband har genom åren blivit alltmer populärt bland folk. Designen brukar vara alltifrån namn till fraser. En del föräldrar har barnens namn och adress skrivna på nyckelbandet som en hjälp om det skulle hända dem någonting.